La mort invisible
Llavors, perquè li tenim tanta
por a la mort?. L’home per la seva naturalesa física té com a sentit primari,
però no com a més desenvolupat, la vista. Per a l’home, veure és creure. Com va
dir Sant Tomàs “no creuré en la resurrecció de Jesús fins que no li fiqui el
dit a la ferida”, no es refereix a tocar-lo si no a veure’l amb els propis
ulls. Això és el que fa que la mort ens causi terror. No poder-la veure ni
tocar, els esperits, la foscor, les amenaces invisibles, les malalties
terminals... tot allò que no podem veure ens crea angoixa i ens fa por, i tot
està relacionat amb la mort. Potser per això precisament ens fan por les coses
que no veiem, perquè estan implícites en la mort. La vida és ser , la mort és no ser. El que no veiem no
és per això ho relacionem amb la mort. Baudelaire a “Le peintre de la vie moderne” expressa, amb el narcisisme del Dandy, que
un home a de veure’s sempre per sentir-se viu: “ ha de viure i dormir
davant d’un mirall” per no caure en el spleen,
que és com caure en la mort. El spleen
no és anàleg a la “melancolia romàntica”, sinó a l’ anomenat mal de vivre identificable amb el tedi.
Per Baudelaire, el tedi (l’ennui) és el “mal absolut”. Aquest mal absolut és la
mort per antonomàsia. És l’enemic natural del Dandy. Aquest personatge, que
només pensa en si mateix, vol viure jove i bohemi per sempre. Rebutja la mort,
perquè la vida mortal no és un preludi de la vida eterna, com creuen els
religiosos (quasi totes les religions creuen que el patiment en la vida es veu
recompensat després de la mort, ja sigui en el paradís o en una reencarnació).
El Dandy no vaga pel món com les vídues de Baudelaire, vol gaudir al
màxim; Carpe Diem. En les Tentations, ou Éros, Plutus et la Gloire; Baudelaire mostra els plaers als que
aspira el que no vol deixar aquest món: Viure per sempre amb amor i gloria. Fa
referència al que explicava anteriorment, el que creu que l’amor és immortal
viu per sempre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario